+ Mai jos sunt prezentate cateva dintre
cele mai importante lucrari ale artistului
Prometeu – 1911
Brancusi reia tema din Supliciul, din 1907 unde inclinarea capului
este singurul semn al suferintei.
Nici aici martiriul Titanului nu este exprimat prin deformarea
dureroasa a trasaturilor. Capul lui Prometeu este o bucata de marmura
de dimensiuni reduse, unde detaliile portretului par a fi sterse.
Prin suprimarea treptata a detaliilor, capul lui Prometeu a ajuns sa
aiba un aspect aproape sferoidal, intrerupt doar de subtila adancime
a ochilor, de abia perceptibilele linii ale nasului si ale gurii, de
forma urechii si de grumazul brusc gatuit.
Brancusi atragea atentia ca atunci cand jocul de umbre si
lumini luneca peste obrazul lui Prometeu aplecat spre stanga, poti
vedea cum capul cade pe umar, in timp ce vulturul ii devoreaza
ficatul |
Muza - 1912
Este inspirata ca si Muza adormita tot de portretul Baronesei
Renee Irana Frachon.
Fata de variantele Muzei adormite, la aceasta sculptura in marmura
capul este ridicat si sprijinit meditativ pe mana stanga. Bratul pe
care l-a omis cu atata curaj in Rugaciune, acel tribut modest adus
pamantului, aici revine pentru a completa imaginea femeii care pare
atat de concentrata asupra visului sau. Mainile care simbolizeaza
legatura ce uneste cele doua figurine din Sarutul, mainile asezate
sub capul baiatului adormit, in portretul lui George, aici devin
simbolul meditatiei Muzei. |
Maiastra – 1912
Opera
este realizata tot in bronz polizat, dar fata de versiunea anterioara
picioarele sunt alungite cu cativa cm. In partea dreapta a ciocului
deschizatura se largeste si ochiul drept este mai mare decat stangul.
Athena Spear afirma ca aceste asimetrii au rolul de a anima formele
perfecte ale pasarii.
Si aceasta sculptura are doua versiuni se afla la Fundatia Peggy
Guggenheim din Venetia si la Centrul de Arta Moines din Iowa.
Pinguini – 1912
Lucrarea în marmura alba este înca o sculptura din tema ovoidului.
Pinguinii lui Brancusi exprima un sentiment de duiosie, ei pastreaza
un sens omenesc în miscarile lor tandre, par niste oameni într-o miscare
de apropiere, de cautare a unui sprijin reciproc. Sculptura degaja un
sentiment de incredere, de comuniune, de solidaritate. Una din sursele de
inspiratie se pare ca este cartea lui Anatole France Insula Pinguinilor,
carte care s-a bucurat de o mare popularitate în vremea aceea.
Sarutul - 1912
Aceasta varianta a Sa rutului
este mult mai stilizata.
Barbu Brezianu scria ...Artistul începe sa exercite asupra acestei
teme un travaliu de purificare: geometrismul formelor va fi accentuat,
chipurile alungite si contopite aproape intr-un plan; exacerbate si
stilizate in forma a doua inele concentrice de o mediana ce delimiteaza
totodata fetele si corpurile. Bratele devin doua înguste dreptunghiuri
unite la capatul carora mâinile se desprind, sprijinite intr-un gest
gratios, ca intr-o hora, fiecare pe spatele celuilalt.
Domnisoara Pogany – 1913

Este socotita de critici drept unul dintre cele mai celebre si
cutezatoare portrete ale celui de-al XX-lea veac. Reprezinta o noua
conceptie a portretului.
Aceasta figura de o delicatete extraordinara, cu ochi enormi ca de
libelula, este in acelasi timp un
portret si efigia unei frumuseti incarcata de mister. Asemanarea cu
fotografia pictoritei Margit Pogany este frapanta. Aceasta a vizitat
atelierul lui Brancusi în 1910 sau 1911, iar dupa razboi s-a stabilit
în Australia. |
Primul tipat – 1914
Brancusi transpune in bronz capul din Primul pas repetand aproape
intocmai solutiile plastice din 1913 ale sculpturii in lemn, cu
diferentele firesti impuse de material. In metalul lustruit gura larg
deschisa pare mai puternic reliefata decat pe suprafata din lemn. |
Cariatida – 1915
Cariatidele sunt prin natura lor figuri de sustinere, totusi pe
acestea doua mai mari le-a vandut ca lucrari independente. Brancusi
spunea ... n-as vrea sa se creada ca aceste lucrari sunt imitatii ale
anticului, nici nu m-am gandit la asta am vrut doar sa valorific aceste
lemne vechi care-mi placeau mult.... Artistul va relua tema in 1926,
realizand o noua varianta a cestei opere care, ca si aceasta, poate fi
admirata la muzeul Fugg al Universitatii Harvard
Himera – 1918
Sculptura in lemn de stejar este o imagine stranie a unei fapturi cu
ochi imensi. Este asezata pe un soclu care reia in parte tema ovalului.
Alaturi de Socrate si spiritul lui Buddha, acesta sculptura aduce
spargerea volumului inchis, folosirea vidului ca element constitutiv al
spatiului sculptural si asamblarea mai multor forme in aceeasi sculptura,
ca elemente noi in limbajul sau artistic.
Inceputul Lumii – 1920
Lucrarea in marmura integreaza intreaga viziune a cosmosului.
Aceasta prima versiune este de dimensiuni aproape identice cu „Sculptura
pentru orbi”, poate tocmai pentru a sublinia continuitatea conceptiei.
Pentru aceasta sculptura l-a avut ca model pe dansatorul Serge Lifar.
Portretul
doamnei Eugen Meyer Jr. – 1920
Subtitlul lucrarii este „O regina care nu dispretuieste”.

Trasaturile feti sunt complet suprimate, iar structura compozitiei nu
aminteste de o figura umana.
Sculptura este formata din trei parti, unite printr-o linie verticala.
Partea de sus, un fel de cilindru curbat în fata reprezinta capul care se
continua cu o curbura mai redusa în partea de mijloc, care ar reprezenta
gâtul, iar partea de jos care reprezinta bustul este un nou cilindru.
Negresa blonda – 1924
Structura acestei lucrari are la baza simplitatea formei ovoidale.
Sculptura este un ou sprijinit pe marginea un cilindru care-i serveste
de soclu.
Ovalul portretului are în partea de sus aplicata o sfera reprezentand
parul strans într-un coc, într-o parte are aplicate un fel de buze
formate dintr-un cilindru sectionat, care seamana cu partea inferioara a
capului Evei iar în cealalta parte o aripioara în trei colturi.
Ionel Jianu considera ca alaturi de O fetiscana sofisticata, si
aceasta lucrare a fost inspirata de portretul lui Nancy Cunard, ...
deoarece traia cu un pianist negru pe care-l ducea peste tot cu ea ca o
sfidare a prejudecatilor rasiale...
Brancusi va reveni asupra temei în 1928, aceasta lucrarea putand fi
vazuta la Institutul de Arta din Chicago si în 1933, lucrare care se afla
într-o colectie particulara din Detroit.
Domnisoara
Pogany - 1931
Este a treia si ultima varianta in marmura.
Nici acum Brancusi nu va renunta la maini desi sunt sculptate intr-un
relief mai putin adanc. Acum ochii dispar fiind sugerati numai de
arcada sprancenelor. Portretul capata o infatisare mai nobila, mai
austera.
Dan Grigorescu scria ...Ochii aduc aminte de ochii Precistelor
zugravite pe vechi icoane de traditie bizantina. Parul modelului este
strans deasupra grumazului intr-un coc dublu spiralat, ca un fel de
mere de aur, iar pe gatul ce coboara prelung, mainile, alungite ca
doi lujeri, se odihnesc intr-un gest caracteristic. De o
individualitate unica, portretul, asemanator modelului degaja
intr-adevar o vraja halucinanta |
Pasarea in vazduh – 1931 - 1936

Aceasta sculptura in marmura alba a executata la comanda Maharajahului
Yeswant Rao Holkar Bahadur din Indore, care va mai comanda si o varianta
in marmurp neagra pe care Brancusi o executa in aceeasi perioada.
Aceste doua lucrari impreuna cu pasarea din bronz polizat pe care
Maharajahul din Indore a cumparat-o in 1933 trebuiau amplasate in Templul
Meditatiei din Indore, proiect care nu a mai fost realizat.
Actualmente ambele lucrari se afla la Galeria Nationala Australiana
din Canberra.
Domnisoara Pogany – 1933

Este o versiune in bronz a variantei sculptate in 1919, care se
afla la Muzeul de Arta Moderna din Paris.
Despre aceasta opera Brancusi spunea Probabil ca pot sa ma
gandesc la o interpretare inca mai buna. Cine poate spune ca o opera
de arta e terminata? |
Foca –1936
Sculptura care ia
i se mai spune si Miracolul este executata in marmura cu vinisoare
cenusii.
Este o forma simpla, un trup ridicandu-se cu truda de la pamant.
Paul Andre spunea ...o foca vazuta de Brancusi este intotdeauna mult
mai putin si mult mai mult decat atat, este elanul vital surprins prin
cateva linii a caror sobrietate disimuleaza o intreaga viata virtuala.
Ghicesti in ea o aspiratie. Nu a focii. A vietii. ...
Complexul
arhitectural de la Targu Jiu – 1935
Este opera sa principala.
Complexul conceput ca un omagiu adus eroilor cazuti in Primul
Razboi Mondial, este realizat la propunerea Ligii Nationale a
Femeilor din judetul Gorj, prezidata de Aretia G.Tatarascu.
Initial proiectul cuprindea doua lucrari: Coloana recunostintei
fara de sfarsit, inchinata eroilor cazuti in 1916 in luptele de
pe malul Jiului si Portalul de piatra, care urma sa fie poarta
principala a gradinii publice din Targu Jiu. Un al doilea proiect
prevedea amplasarea Portii sarutului la 15 metri departare de
strada, dar Brancusi hotaraste sa ridice Poarta Sarutului mai
in interiorul gradinii, in locul unde se gaseste astazi. |
Poarta de la Targu Jiu 1937
Aceasta opera reprezinta desavarsita treapta a unei idei ce l-a
urmarit perseverent pe Brancusi inca din anii -1908, cand a cioplit prima
versiune a Sarutului.
Aici Brancusi sintetizeaza atat mult, incat cele doua trupuri
imbratisate iau forma celor doua jumatati ale unei seminte.In poarta de
la Targu Jiu, cunoscuta ca „Poarta Sarutului”, imbratisarea celor doua
corpuri, ca doua jumatati ale aceleiasi samante, formeaza forma perfecta
a uni cerc. Prin cerc, in mod natural este evocat soarele, aici este inca
odata tradata originea sa in ochiul Sarutului din 1925, simbolul
motivului.
Masa tacerii 1938
Prima varianta a Mesei avea un diametru de 200 cm; dar Brancusi
comanda o a doua, cu un diametru de 215 cm, pe care o aseza peste cea
dintai, renuntand la socluri circulare ce formau baza.
Masa sugereaza aparenta aspra a doua pietre de moara suprapuse.
Sculptorul spunea ... linia Mesei Tacerii sugereaza curbura inchisa a
cercului care aduna, apropie si uneste.
Cioplita la alte proportii sau din alte materiale, folosita ca
postament, sau in alte scopuri utilitare, acest tip de masa rotunda facea
parte din chiar decorul familiar al atelierului lui Brancusi
Coloana fara sfarsit – 1937
Este opera sa principala, considerata de Ionel Jianu ... sinteza a
tuturor cautarilor sale de o viata intreaga ... si de Barbu Brezianu
chintesenta operei lui Brancusi, fiind una din cele mai admirabile
sculpturi ale secolului
Este o sculptura austera si perfect echilibrata.Cele 16 elemente ale
coloanei au fost turnate in septembrie 1937 la uzinele din Petrosani, si
cantaresc 14.226 kg.
Prin acesta versiune Brancusi isi realizeaza gandul exprimat in 1933,
la expozitia personala din New York cand, subtitlul sculpturii
inregistrate la nr. 6 – Coloana fara sfarsit – era Proiect al coloanei
care marita va sprijini cerul.
Testoasa zburatoare - 1943

Este ultima sa opera.
Broasca pare ca se desprinde de pamant si se ridica spre cer,
intruchipand opozitia dintre a se tari si a zbura.
|